En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 1 april 2014

Symöte: 1 april, teori och fynd

idag är det 1 april och jag har fortfarande inget att visa upp.. näpp inget aprilskämt tyvärr..
tappat sticklusten så koftan har jag inte stickat en maska på.. däremot fick jag lite virklust så håller på att virka en annan kofta nu å har inte mkt kvar..
en tanke jag har är att jag vill ha gröna äppelknappar till den och har inte sett några sånna, har iofs inte kollat runt så mkt än heller.. men jag hoppas jag hittar sånna som jag ser i huvet.. skulle bli pricken över i på den koftan tror jag.

detta symöte kommer jag visa upp ett fynd jag gjorde i helgen..
jag var på en marknad/loppis här i Habo och vid ett bord sålde en kvinna sina hemmagjorda grejer.. blandannat små värmegrodor, virkade mattor, sydda påsar (köpt en påse av henne tidigare som jag har som strumpstickspåse) och dockor.. kolla hennes hemsida: himlaverket.se
Hon sålde ut sina saker eftersom hennes verksamhet skulle upphöra om jag fattade allt rätt.. hon ville bara bli av med allt och även att det stod ett billigt pris på sakerna så sänkte hon ändå priset för att få sålt.. var nästan pinsamt att köpa handgjorde grejer så billigt.. som tex dockan på bilden nedan.. vanligt pris tror jag låg på 150 (även det billigt) och nupris 100kr på lappen och hon sänkte det till 80kr.
möblerna dockan sitter vid fick jag för halva ordinarie priset.. syns inte så väl men är ett bord och två stolar..


nästa fynd som jag gjorde på samma ställe är detta pennfodralet/virkfodralet.. 
sålde ut för 30 kr.. ingick pennor men jag såg det som ett virkfodral och även att jag inte har så många virknålar så kommer det bli så fint.. inte testat men kanske får plats med saxen där och då kan jag bojkotta mitt andra pennfodral som inte är så fint.. har ett vanligt i plast som ser ut som en telefon typ.. 
sen är ju ugglorna på denna hur söta som.... åhhh blivit lite av en ugglenörd denna helgen =P
 så detta var mitt symötestips, har sett andra sy såna här liknande fodral å även att jag inte gjort det själv så kanske det kan ge inspiration till nån =)

Anledningen att jag inte hunnit bli klar med min virkade kofta är att jag har börjat min intensivutbildning på körskolan.. har dragit ut på det länge nu och sambon har inte haft tid redigt att köra å krångel på förra körskolan och graviditetströtthet delux osv... så nu när det bara är några veckor kvar innan bf så gör jag ett sista försök att ta körkortet.. har kört privat en del nu under våren å nu börjar det kännas som jag kanske kan klara av det.. jag sa kanske!! vågar inte ropa hej än när jag vet att jag har massa kvar och lite tid att göra det på.. två veckor intensiv med start idag.. ca 3 lektioner om dag samt teori.. kommer bo på körskolan =P
nja kommer nog plugga en del hemmifrån oxå och här hemma finns stöd i from av pluggkatter (heter det inte plugghäst?!? hihi) igår när jag pluggade kom kissarna och ville gosa, eller så va de nyfikna över vad jag hade varit så koncentrerad att läsa =P
så nu går all tid till att plugga på heltid och virkningen får bli den tid jag tillbringar på bussen till och från körskolan. så övriga intressen blir lidande men förhoppningsvis har jag kortet i hand sen och då kan jag lägga mig i soffan med stora magen putandes och virka och njuta(?!?) till mitten av maj..
lite fix med barnrummet blir det nog oxå hihi..
Här bjuder jag på en liten bild från gårdagens pluggande, osminkad och obäddad säng... hihi men vilken lyx ändå att kunna ligga i sängen och plugga och mysa me goskissarna =)



nä nu ska jag in och inspireras av alla på symötet på: husmorsskolan!!!!
och sen plugga vidare..


/Trixi



1 kommentar: