En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 26 november 2013

Symöte: misslyckad babysocka

idag visar jag upp något som jag inte alls är nöjd med.. anledningen är att jag behöver hjälp..
jag har sökt ett tag efter ett bra babysocksmönster som inte är raggsocksmodell utan mer en blandning mellan socka och toffla/sko.. en socka som sitter på och värmer men som är lite mer än en raggis..

hänger ni med?

hittade en som jag trodde skulle bli perfekt.. minns inte nu vad boken hette som jag lånade på bibblan men gjorde iaf efter det mönstret.. för det första stod det inte vilket garn som användes eller vilken masktäthet. bara att de stickades på st 3.. sen stod det inte om det var strumpstickor eller bara på 2 stickor.. eftersom jag hade tänkt mig strumpstickning så satte jag igång och göra skaftet med strumpstickor och när jag gjort klart skaftet började jag fundera på omdet inte var bara två stickor å sen syddes den ihop.. iaf så fortsatte jag och gjorde lite mitt eget, sulan blev konstig eftersom jag inte fattade hur jag skulle avsluta den.. jo en till grej.. enligt mönstret skulle de vara 40 maskör men jag tyckte skafftet blev så stort så gjorde om och la upp 30 maskor.. nu blev skaftet trångt ist.. vet inte om den ens passar en bäbisfot.. gjorde iaf klart sockan i förrgår och nu har jag bestämt mig för att inte göra en till..

ist vill jag höra med er, har ni några bra mönster som man förstår på en bäbissocka/boots eller liknande?? tipsa gärna om mönster =)

här kommer min misslyckade sak!!!!



symöte hos Husmorsskolan!!!


/Trixi

2 kommentarer:

  1. Vad tråkigt när det inte funkar! Jag har inget direkt mönster, men tänker att om man vill göra något "stabilare" än en socka så kanske det är bättre att titta på virkmönster?
    Men sedan beror det ju på till vilken ålder det är tänkt, när min son var riktigt liten så ville jag inte sätta på något som var hårt eller "rejält" på hans känsliga mjuka hud, utan ville att allt skulle vara så mjukt som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har virkat ett gäng converse å nu är tanken att göra värmande tossor till nästa höst då liten blir 4-6 mån men denna blev ju liten. Får hålla koll har ju några månader på mig :)

      Radera