En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 4 juni 2013

Symöte: Min döskallesjal

jag är ingen sjalmänniska men tycker sjalar är fina.. däremot slänger ja gärna en palestinasjal runt halsen innan jag går ut. sen har jag en kroppssjal kan man nog kalla den som jag älskar, köpte den i höstas å hela vintern bodde jag i den eftersom jag är rätt frusen av mig vintertid. den slänger man över axlarna som en sjal men den går långt ner på benen både fram och bak och man kan sno den runt kroppen på olika sätt antingen med skärp eller knyt eller slänga över axeln. helt underbar. hade jag haft tålamodet hade jag stickat fler såna till mig för den ser inte svår ut att göra =)

sen när döskallesjalen (som jag visat er i ett tisdigare inlägg) kom så kunde jag inte låta bli att göra en egen eftersom jag älskar döskallar.
men jag vart inte nöjd med skallarnas form och valde att göra om mönstret till ett eget, och jag är supernöjd med den sjalen.
jag håller på med en till nu och testar mönstret och funderar på om ja ska ändra lite till eller inte..
känner att jag vill jobba med detta mönstret eftersom ja vart så nöjd med de. sjalen är uppbyggd på samma tanke som med döskallesjalen att skallarna sitter i "trådar" men jag har färre skallar så de blir mer tydliga samt att det inte blir så hålig sjal.
Jag har gjort den i baby merino så den är rätt tjock å varm å go.
förr garnet som var blend bamboo rekomenderar jag inte till sjalar (det vet ni säkert redan men jag ör nybörjare på sjalar hihi) den är för glidig och jag måste ha ett spänne för att den inte ska glida av mig. däremot denna som jag visar upp idag är perfekt..
jag sålde den till min kollega och var väääääldigt nära att jag behöll den själv. men eftersom jag hade köpet samma garn till en sjal till mig så satte jag direkt i gång med min egen. har tyvärr hamnat lite i en svacka nu så går trögt på handarbetsfronten. får se om den kommit igång så man har nått att visa upp nästa vecka =)

min sjal får jag väl kalla fantomensjalen för att hålla reda på de olika sjalarna =) fantomenfilt, fantomensjal... jaja jag vet, men man kan inget annat än älska fantomen... vi har tom en fantomentidning på dasset i stugan =)




Denna mörklila färgen är väldigt fin som jag valde åt min kollega men min egen blir i mörkgrått med vit kant.. känner på mig att jag kommer vilja ha en i färg sen med =)


Fler inlägg till symötet hittar ni hos Husmorsskolan


/Trixi

5 kommentarer: