En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 18 december 2012

Jultipset: Lucka 18

Lucka 18: lakritsknäck

Förra julen fann ja ett nytt recept på knäck. Ja gick upp flera kilo den julen på grund av dom där knäcken så det är med STOR VARNING som ja tipsar om dessa.
Fast älskar man lakrits så finns inget goare julgodis.
I år har jag inte vågat göra nått godis än :p


Lakritsknäck:    

75 st

Gör så här

Krossa karamellerna fint i en mortel. Blanda grädde, sirap och socker i en tjock-bottnad vid kastrull. Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 122°, rör om då och då. Koktid 15–30 min. Tillsätt karamellkross och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara svalt.
Kulprovet: Häll några droppar i iskallt vatten och rulla till en kula. Kulan ska bli fast till hård.
NJUT!!!!




♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸bjällerklang¸¸.•*¨*•♪♫•*♥
Under december, fram till jul kommer jag ge ett jultips om dagen som en form av
en julkallender.Jag kommer mest att tipsa om virkat som jag tycker är fint,
men kommer oxå bli en del tips om pyssel till jul och ett och annat recept.
♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸bjällerklang¸¸.•*¨*•♪♫•*♥


/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar