En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

söndag 16 december 2012

Jultipset: Lucka 16

Lucka 16: Ljuslyktor

För ett tag sen när jag låg sjuk så började ja virka ljuslyktor och orkade göra två stycken. Vilken glädje dessa tycktor skänkt mig, ja njuter varje kvar av att täna dom å se dess ljus stråla å göra vackra mönster på bordet. Man blir varm inombords bara av att betrakta ljus som brinner.
Dessa lyktor har jag gjort själv och ska försöka skriva ner beskrivningen så som jasg gjorde. Eftyersom jag inte antecknasde samtsigit så får jag skriva efter minnet så kan bli nått fel här å där.
Jag gjorde dom efter formen på glasburken och improviserade fram ett mönster. det finns massa fina mönster på ljuslyktor som är ordentligt skrivnina så förstår ni inte min beskrivning så kan ni kolla in Här!! Det är
mestvirkat som gjort små söta ljuslyktor. mina är inte lika dom utan större men e små är me söta så därför tipsar ja om dom.


Ljuslyktor

Honungsburkslyktan:
x antal lm så lmkedjan räcker runt burkens nedre kant.
Slut kedjan till en cirkel och fortsätt virka runt med fm ett varv.
*3 st i en fm, 1 lm och en fm i 4fm från sista stolpen* upprepa detta varvet ut.
Vid nästa varv se till att stolparna hamnar i maskan mellan stolparna på förgående varv.
Fortsätt så tills burkens hals blir mindre.
Då minskar du så här: 3 st i en fm, hoppa över 2 fm och gör en stolpminskning
(virka ihop två fm till en stolpe) gör ytterligare 2 stolpar så du har 3 stolpar i samma.
Fortsätt så i sammanlagt 3 varv.
Kanten på burken:
Virka 5 lm och slut i nästa fm, gör 5 lm och slut i samma maska. 5 lm i nästa m och 5 lm i samma m. upprepa varvet ut. fäst trådarna. Trä igenom ett rött sidenband mellan stolparna där hålen bildats.
Klar!

Rödbetsburken:
x antal lm så lmkedjan räcker runt burkens nedre kant.
Slut kedjan till en cirkel och fortsätt virka runt med fm ett varv.
*3 st i en fm, 1 lm och en fm i 4fm från sista stolpen* upprepa detta varvet ut.
Vid nästa varv se till att stolparna hamnar i maskan mellan stolparna på förgående varv.
Fortsätt så tills burkens hals blir mindre.
ett varv så här: 3 lm, hoppa över 2 och minska (virka ihop två fm till en stolpe),
3 lm igen och fortsätt så varvet ut. ( i dessa hålbildningar fäster du bandet sen)
Fortsätt 3 st i samma fm, hoppa över 2 och st i 3.e maskan, gör yterligare 2 st i den maskan. Fortsätt varvet ut och ytterligare 2 varv tills du nått kanten på burken. Gör ett varv fm.
fäst trådar och knyt fast sidenbandet.






♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸bjällerklang¸¸.•*¨*•♪♫•*♥
Under december, fram till jul kommer jag ge ett jultips om dagen som en form av
en julkallender.Jag kommer mest att tipsa om virkat som jag tycker är fint,
men kommer oxå bli en del tips om pyssel till jul och ett och annat recept.
♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸bjällerklang¸¸.•*¨*•♪♫•*♥


/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar