En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

lördag 1 december 2012

Jultipset: Lucka 1

Lucka 1: Små vantar!

Dagens lucka innehåller små små vantar att hänga i kransen eller i granen eller som prydnad på ett paket eller glöggflaska.
Jag har sett små strumpor och små skridskor som är ursöta. Dom kan ni hitta på kungenomajkis sida!

Jag ville göra vantar ist och hänga i våran dörrkrans som börjar se hängig ut. Ville piffa till den lite
och jag som inte gillar att följa mönster vale och testa mig fram.
Skrev ner mönstret lite snabbt så tönkte dela med mig av det.
Men tänk på att de flesta mönster jag skriver ner är snabbkladdade och inte arbetade med, kan innehålla fel men är en grund iaf att jobba utifrån.
Mina arbetade mönster lägger jag upp på höger sida under: mina mönster!


                                         Undersidan av vanten.      Översidan


 
Minivantar
*10 lm och slut till en ring med en sm.
*ett varv fm i bakre maskbågen.
*fm i några varv tills vanten är ca 2 cm.
Öka 2 maskor under tiden du virkar så du har 12 maskor.
*Tummen: 3 lm, fm i 3.e maskan från lm. alltså 6 maskor som tumringen.
*2 tumvarv med fm.
*minska tills tummen är sluten.
*fortsätt på vanten och virka runt brevid tummen fm 3-4 varv.
*2 fm, minska varvet ut.
*1 fm, minska varvet ut.
'minska tills hållet är slutet.
(andra vanten vid tummen: 3 lm, fm 3.e maskan från lm fast åt andra hållet.)



♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸bjällerklang¸¸.•*¨*•♪♫•*♥
Under december, fram till jul kommer jag ge ett jultips om dagen som en form av
en julkallender.Jag kommer mest att tipsa om virkat som jag tycker är fint,
men kommer oxå bli en del tips om pyssel till jul och ett och annat recept.
♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸bjällerklang¸¸.•*¨*•♪♫•*♥
 
 

/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar