En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

torsdag 25 oktober 2012

tips utan måttband

i förrgår när jag virkade min ruta till snutten så kom jag på ett bra knep för hur man kan göra om man har glömt sitt måttband och inte kan mäta så rutan blir lika lång som bred.
man viker rutan diametern snett så ser man om det fattas eller om det blir jämnt.
för att förklara bättre visar jag bild på hur jag menar.


här ser ni att jag behöver virka ca 2 cm till för att få en jämn ruta som är lika stor på alla sidor.

nu fick ni en smakbit igen till nästa symöte =) visst är färgerna fina till min snutte.
blev så nöjd med den att denna gång ska jag göra en seriös mönsterbeskrivning. Ska döpa den till ett speciellt namn oxå så i framtiden kanske alla pratar om min snutte så som alla snackar om pyttipannan. =)

namn å mönster å helhet får ni se på tisdag.. så ge er till tåls =)

Ha en go kväll...
/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar