En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 21 augusti 2012

Symöte: Tomte röd

Det här är tomte röd.... Idag ska jag visa upp en ramsa som jag virkat och sytt tillbehör till.
Det är en av mina favoramsor som jag använder mig flitigt av på jobbet.
Första gången som jag hörde den av min praktikant satt både jag och barnen och gapade haha vi älskade den från första stund och jag tog till mig den och satte igång och virka små små luvor.
Först gjorde jag luvor till frökentummar och sen även ett par småsmå till barntummar. tänk själva hur små en 1 årings tumme är, med andra ord var det lite pilligt.
Men att se ett barn läsa ramsan, inte ordagrant men med sån inlevelse och se glädjen när de visar fram sina tummar med små luvor på gör att mitt frökenhjärta svämmar över.

Jag sydde en påse till luvorna oxå, väldigt snabbt och inte alls noggrant5, tanken var att påsen skuklle va förvaring och ingen prydnad. men formen på påsen ser ut som en tomtesäck så den passar in.



Ramsan heter tomte röd. man kan säkert hitta på fler verser med fler tomtar tex tomte gul och tomte grön. Men jag får grunna på det och se om jag kommer på nått bra. för inget slåt tomte röd och tomte blå. jag virkade tummarna på frihand och har ingen beskrivning nerskriven.


Tomte röd
(Håll händerna bakom ryggen)
Det här är tomte röd. (håll fram tummen med röd luva)
Det här är tomte blå. (håll fram tummen med blå luva)
Båda har sina luvor på. (vicka med tummarna fram och tillbaka)
Tomte röd kan nicka, (nicka med tummen)
och tomte blå kan vicka. (vicka med tumme blå)
Tomte röd kan gömma sig. (göm handen med röd luva bakom ryggen)
Tomte blå kan klämma sig, AJ Aj Aj. ( göm andra handen)
Det här är tomte röd, (håll fram tumme röd)
och det här är tomte blå. (håll fram andra tummen)
Nu är det dax att gå, hejdå!! ( vinka med båda tummarna)



Kolla in vårt symöte här!

Ha en härlig kväll!!
/Trixi

2 kommentarer:

  1. Fina luvor. Jag har också virkat luvor till mitt jobb. Vi har samma ramsa men gubben röd och gubben grå.

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig idé. Luvorna är jätte söta:)

    SvaraRadera