En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 14 augusti 2012

symöte: sverigetossor

I helgen hejade jag hem ett silver och min sverigetröja var på. i samma veva blev jag sugen på och göra ett par tossor och testa en beskrivning som jag tog med mig hem från ullaredsbesöket förra tisdagen. enligt beskrivningen behövdes ett garn 100g=164m men jag hade inget garn som passade.
Så jag valde ett garn som var mjukt och fint och underbar gul färg som påminde mig om sommar och sol (som vi inte haft så gott om denna sommar tyvärr). Då föddes tanken på sverigetossor i samma färg som min sverigetröja. tyvärr fick jag ändra mig lite där oxå för den blåa tonen som jag ville ha hade jag inte heller i mitt garnförråd.

Jag hade ett tunnare garn och valde en större virknål. i beskrivningen skulle man ha en nr 5 så jag valde en nr 4. men nu i efterhand skulle jag valt nr 3. Det var inte så lätt att virka med nr 4.
sen skulle jag lista ut hur mycket jag skulle öka genimot beskrivingen och där körde jag fast lite. sulorna gick rätt bra och sen sidorna gick inte alls så jag sket i beskriningen och gjorde eget. eftersom jag gjort en del converse tidigare så vet jag lite hur man kan göra sen testade jag mig fram lite och skrev ner för att kunna göra en likadan.

här kommer bilder och beskrivning på min sverigetossa:



 Sverigetossor 4-6månader:

Sula:
virka 18 lm
Virka därefter runt kedjan.
varv 1: 1 fm i andra m från nålen. 2 i 1 m, 9 fm, 2 hst, 2 st, 7 st i sista maskan.
virka sen utmed lm-kedjans anra sida: 2 st, 2 hst, 9 fm, 2 i 1, slut varvet med en sm.
varv 2: 3 lm, (2 st i 1m) 3ggr, 13 st, (2st i 1m) 3 ggr, 3 st i 1m, (2st i 1m) 3ggr, 1 sm.
varv 3: ett varv med st. avsluta med en sm.

tossans sidor:
Fortsätt virka från sulan.
varv 1: virka ett varv med hst, virkade i maskans inre båge. avsluta med en sm.
varv 2: Virka ett varv med fm. avsluta med sm.
Varv 3: Virka 18 fm, (minska 1m i 2m) 2ggr, 8 fm,  (minska 1m i 2m) 2ggr, 18 fm, sm.
Varv 4: Virka 16 fm, (minska 1m i 2m) 3ggr, 4 fm, (minska 1m i 2m) 3ggr, 16 fm, sm.
varv 5: Virka 14 fm, (minska 1m i 2m) 6ggr, 14 fm, sm.

tossans kant och fäste:
virka 18 lm, fäst i 8,e maskan innan mitt bak.Virka mot bakdelen, 8 fm, fortsätt samma håll 8 fm.
Vänd och virka fm till sista lm. =34 fm.
Vänd och virka 34 fm.

Fäst trådar och sy fast en tryckknapp på fästet längst ut samt på tossan.
Brodera under sulan, SWE.



Gult bomullsgarn som heter cotton 8/4 använde jag och tossan blev väldigt mjuk mer lik en strumpa i känslan och struktur. Man kan anv ett lite stabilare garn och få en stabilare tossa.
På mina bilder har jag satt fast bandet med en nål för jag har inte hunnit köpa tryckknapp än. Men ville visa upp dom idag så de fick bli halvfärdiga. jag har oxå sparat trådarna på bandet för att kunna anv dom när jag syr fast knapparna.


Kolla in vårt symöte! klicka här!


ha en go dag alleman!
/Trixi



10 kommentarer:

  1. Vilka söta tossor. Har funderat på att göra några liknande men jag har inte hunnit och mina barn har lite större fötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack söta du.. men finns ju tossor för större fötter med. bla på drops sida har ja sett. sen kan man säkert göra om små tossor till stora med. jag har funderat på att göra såna virkade converse till mig och ha när hösten kryper på. =)

      Radera
  2. Å vilka söta!!! Kul idé!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera