En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

onsdag 18 april 2012

Kladdigt värre

Jag trodde aldrig att det skulle vara farligt att läsa en blogg men jag hade fel. Majas inlägg idag på
husmorsskolan.blogspot.se handlade om kladdkaka.. mmmmmm chokladälskaren i mig tog överhand över mitt vett så ja skynda hem efter jobbet å satte igång med mitt favorecept.
(vettet säger att ja måste hålla mig borta från allt sånt som är syndigt gott)

mitt favorecept hittade jag en gång när jag hade praktik i en förskoleklass och på fritids. det måste ha varit min första praktik under min högskoleperiod så hösten 2004.
vi skulle baka någon kaka och jag fick ansvaret. Jag bläddrade i deras receptsamling och fann detta magiska recept på kladdkaksmuffins.
Kladdkakemuffins
*Sätt ugnen på 160 grader.
*3 ägg och 2 dl socker (3 dl enligt recept)
vispas tills smeten blivit nästan vit.
*Ta en ny skål och blanda i:
 1½ dl mjöl
 1 msk vaniljsocker eller efter smak (1½tsk enligt recept)
4 msk kakao
1 krm salt.
*Smält 100g margarin.
*vispa ihop allt till en smet.
*sätt ut ca 12 bullformar på en plåt.
*Fyll bullformarna med hälften smet. (ev strössel)
*in i ugnen i ungefär 15-20 min. (25min enligt recept men då blir de inte kladdiga)


Jag har alltid mindre socker i mina bakverk än det som står i recepter sen brukar jag ha i lite efter vaniljsocker oxå för smakens skull. jag tycker kakor och andra bakverk blir mkt godare om de inte är för söta.

Jag brukar anv detta recept när jag gör vanlig kladdkaka oxå. Då tar jag dubbelsats så räcker det till en vanlig 24cm form. då brukar jag kolla kakan efter 18-20 min för risk är att en blir för lite kladdig om den är inne för länge. jag brukar ibland ha i lite mer smör oxå för en kladdigare kaka.

Nu är det bara att hugga in!! MUMS!!!



ha en smarrig och god kväll!!

/Trixi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar